skaam

Av skaam - 20 juli 2017 21:58

Nu ska det komma en liknande serie som skam fast den ska hetta shame. Den ska spelas in i USA och vara på engelska. Karaktärerna har jag hört ska vara typ samma/liknande som i skam. Premiären ska vara i höst, men en så länge letar de fortfarande efter inspelningsplatser. Första säsongens manus är iaf skriven. Jag undrar om den kommer sändas något i Sverige?

Källa: Aftonbladet
Bild: Google

Av skaam - 18 juli 2017 21:59

Skam har en egen spellista på Spotify låtarna ligger i den ordningen som de spelas upp i, i serien. Verkligen jättebra låtar (de flesta). Har gjort en spellista själv också över mina personliga favorit låtar.

Här är listan nrk har lagt upp rekommendera starkt!

Av skaam - 17 juli 2017 21:01

Nu kommer lite mer roliga fakta om skam:
- "Eskild" och "Chris" pluggar på samma skola. (En teater högskola)

-Sonja och Eskild är kusiner i verkligheten.

- Lisa Teige (Eva) är dansare skolan hon gick på ville att eleverna skulle öva sig på att göra auditions och så fick hon rollen som Eva.

- Scenen i början av S4 avsnitt 1 där Isak, Even, Mahdi, Jonas och Magnus sitter och pratar är skissad av ett skam-fan. Hon som ritade scenen har Instagram: @elli_skam verkligen så begåvad.

- Fiskekakor som Noora vill äta i S2 kan man äta påriktigt på olika ställen i Oslo.

Av skaam - 17 juli 2017 15:41

I förgår var sista hela dagen i Oslo men wi-fi var väldigt dåligt på hotellet så jag skriver det sista inlägget nu om min resa till Oslo för allra sista dagen igår så packade vi typ bara och åkte tidigt på morgonen.

Lördag var den sista hela dagen vi tog en liten sovmorgon sen åkte vi till skolan det var det roligaste att se tyckte jag för där har de spelat in så många scener. Skolgården var ganska liten men själv skolan var väldigt hög och det var en väldigt fin byggnad. Sen gick vi vidare till brenneriet, de hade väldigt god lemonade där. Jag åt även en brownie. Men asså wow det var så fint inredning där tycker jag. Sen gick vi lite på stan (vi gick även förbi hotell Radisson på långt avstånd) vi gick in på något köpcenter och sen åkte vi till hotellet.

Lite senare gick jag och lin syster ut i området där vi bodde och shoppade lite och åt glass. Sen åkte hela familjen till ett väldigt coolt ställe med väldigt fin utsikt över Oslo. Sen åt vi på turkisk restaurang och sen åkte vi hem eftersom det var lördag köpte vi med oss lite chips (samma chips som det har ätit i skam). Denna resa har varit väldigt rolig och jag vill verkligen flytta till Oslo <3 (även om allt var väldigt dyrt).
Hade!

Av skaam - 14 juli 2017 23:31

Idag har jag hunnit med mycket, började dagen med att gå till kollektivet. Så fint det var älskar blåa vita hus. Sen gick vi en stund på stan jag köpte två tröjor. Vi gick och kolla lite på slottet och sen åt vi på..bislett kebab house (S3 avsnitt 6) väldigt goda kebab rullar hade det där. Sen gick vi till en park. Sen tog vi bussen till stan och där såg vi även Sagene kyrka dom var med i S3 avsnitt 9. Sen beställde jag thai mat den var god. Sist men inte minst åkte vi till en brygga och kollade på vattnet.

Omg, Kollektivet var så fint!

Kebab house som Jonas och Isak åt på i S3 avsnitt 6
Väldigt god kebab rulle!

En stor national park i Oslo.

Sagene kyrka åkte vi förbi när vi satt på bussen. S3 avsnitt 9.

Thai maten var god

Utsikten var väldigt fin!

Tunnelbanan

Smakade även norsk glass väldigt god. Hoppas att ni har haft det bra. Hade!

Av skaam - 14 juli 2017 23:16

Igår kom vi till Oslo runt 13.00 tiden och jag var då sjukt taggad! Innan vi checkade in på hotellet besökte vi en utsiktsplats med väldigt fin utsikt. Vid 15.00 kom vi till hotellet. Vi bor i ett väldigt litet område i Oslo där det inte bor så mycket folk så först trodde jag att Oslo var jätte litet. Men när vi hade checkat in gick vi och kolla i området där vi bodde vi åt även mat som var väldigt god och så letade vi upp gymmet som var med i S4. Sen tog vi tunnelbanan in till själva stora city och då förstod jag att det nog bor lite fler människor där....
Vi strosade på stan sen gick vi till Opera huset som hade väldigt fin utsikt, sen tog vi tunnelbanan hem vid 22.00 och gick och la oss.

Gymmet från S4

Utsiktsplats

Operahuset

Tunnelbana karta

Såg även en skymt av Radisson hotell som var med i S3. Såg även skylten.

Hade!

Av skaam - 14 juli 2017 23:05

Idag är det Vildes födelsedag (14 Juli) Vilde spelas utav Ulrikke Falch.

Av skaam - 11 juli 2017 09:28

Skam tar upp så himla många bra och viktiga ämnen som samhället borde prata mer om. I detta inlägg tänkte jag ta upp det här som händer i säsong 2 när Noora tror att hon blir våldtagen av Williams bror Nico. Det är så fint att se att Eva, Chris,Vilde och Sana verkligen hjälper Noora när hon berättar vad hon tror har hänt. Sedan skam säsong 2 slutade så har 30% fler anmält våldäktsbrott i Norge.

Bild: Google

Hej! Denna blogg är tillför alla som älskar skam, för jag antar att jag inte är ensam om att göra det?